0.b.s. Usquert
TAAKSPEL
Algemene informatie
Taakspel
Ongewenst gedrag in de klas.
Taakspel is een klassikale interventie om:
Taakspel in de praktijk
TAAKSPEL
Algemene informatie
Taakspel
- Met behulp van taakspel wordt op een positieve manier gewenst gedrag aangeleerd.
- Taakspel maakt gebruik van verschillende gedragbeïnvloedende technieken uit de leertheorie.
Ongewenst gedrag in de klas.
- In elke klas komt ongewenst gedrag voor.
- Kinderen willen graag aandacht.
- Kinderen krijgen aandacht als ze ongewenst gedrag vertonen.
- Bij Taakspel wordt negatief gedrag genegeerd en positief gedrag beloond.
Taakspel is een klassikale interventie om:
- Leerlingen te leren zich beter aan de klassenregels te houden.
- Storend gedrag te verminderen.
- Het taakgericht gedrag van kinderen te verbeteren.
- Een positief klassenklimaat te bewerkstelligen.
Taakspel in de praktijk
- De klassenleerkracht bespreekt samen met de leerlingen de klassenregels.
- De klassenregels zijn positief verwoord.
- Per spel worden maximaal 3 afspraken aangeboden.
- De afspraken zijn gevisualiseerd. Bijvoorbeeld: "Er is maar één die praat", of: "Ik werk goed door", of "Ik werk netjes."
- Het spel wordt gespeeld in teams.
- Elk team kan een naam verzinnen.
- Alle teams krijgen drie fiches.
- Bij overtreding van de afgesproken regels wordt één fiche weggenomen.
- Er wordt geen mondelinge aandacht besteed aan negatief gedrag.
- Taakspel heeft een afgesproken begin- en eindtijd.
- Indien een groep minimaal 1 fiche over heeft, krijgt de groep een compliment.
- Als aan het eind van de week het team alle spellen heeft gewonnen, volgt de weekbeloning.
- Bij taakspel draait alles om het benadrukken van positief gedrag.
- Rol leerkracht: observeren, positief zijn, consequent zijn, complimenteren en negatief gedrag negeren.