0.b.s. Usquert
 
TAAKSPEL
 
Algemene informatie
 
Taakspel
  • Met behulp van taakspel wordt op een positieve manier gewenst gedrag aangeleerd.
  • Taakspel maakt gebruik van verschillende gedragbeïnvloedende technieken uit de leertheorie.
 
Ongewenst gedrag in de klas.
  • In elke klas komt ongewenst gedrag voor.
  • Kinderen willen graag aandacht.
  • Kinderen krijgen aandacht als ze ongewenst gedrag vertonen.
  • Bij Taakspel wordt negatief gedrag genegeerd en positief gedrag beloond.
 
Taakspel is een klassikale interventie om:
  • Leerlingen te leren zich beter aan de klassenregels te houden.
  • Storend gedrag te verminderen.
  • Het taakgericht gedrag van kinderen te verbeteren.
  • Een positief klassenklimaat te bewerkstelligen.
 
Taakspel in de praktijk
  • De klassenleerkracht bespreekt samen met de leerlingen de klassenregels.
  • De klassenregels zijn positief verwoord.
  • Per spel worden maximaal 3 afspraken aangeboden.
  • De afspraken zijn gevisualiseerd. Bijvoorbeeld: “Er is maar één die praat”, of: “Ik werk goed door”, of “Ik werk netjes.”
  • Het spel wordt gespeeld in teams.
  • Elk team kan een naam verzinnen.
  • Alle teams krijgen drie fiches.
  • Bij overtreding van de afgesproken regels wordt één fiche weggenomen.
  • Er wordt geen mondelinge aandacht besteed aan negatief gedrag.
  • Taakspel heeft een afgesproken begin- en eindtijd.
  • Indien een groep minimaal 1 fiche over heeft, krijgt de groep een compliment.
  • Als aan het eind van de week het team alle spellen heeft gewonnen, volgt de weekbeloning.
 
  • Bij taakspel draait alles om het benadrukken van positief gedrag.
  • Rol leerkracht: observeren, positief zijn, consequent zijn, complimenteren en negatief gedrag negeren.